Interview: Jesca Hoop

‘Memories Are Now’ is het inmiddels zevende album van de oorspronkelijk Amerikaanse, maar in Manchester wonende singer-songwriter Jesca Hoop. In gesprek over isolatie en het goede gevoel.

Jesca Hoop

Het eerste dat me opvalt aan het album is de cover. Een sterke, elegante vrouw met over haar schouder een uitgebloeide paardenbloem waarvan de zaden loslaten. Credit voor dit artwork gaat naar Melanie Knott, die hierbij geïnspireerd werd door het werk van Aubrey Beardsley, vertelt Jesca. De paardenbloem is de verbeelding van endorfine in de hersenen dat een gevoel van welbevinden en geluk geeft. De vrouw op de afbeelding is Jesca zelf die de drager van dat goede gevoel wil zijn. Ze wil graag iets goed doen voor een ander. 

cover_1470953894289267

‘Memories Are Now’ is haar eerste solo album dat opgenomen werd buiten Tony Berg’s Zeitgeist Studios. Volgens Jesca was het Blake Mills die voorstelde om in een nieuwe omgeving te gaan werken. ‘Het was een nieuwe manier van werken, maar ook weer niet heel erg vreemd omdat we al jaren samenwerken. Blake had inmiddels zijn sporen als producer verdient en daarnaast was zijn gitaar altijd al bepalend geweest voor het geluid op mijn vorige albums’. ‘De productie zorgt er voor dat de muziek, die op zich weinig elementen bevat, toch heel puur en krachtig overkomt’.

Ik zie liever dat we vertrouwen op elkaar…

Religie is een steeds terugkerend thema op haar albums. Het is iets dat ze meedraagt vanuit haar jeugd. Jesca groeide op in een gemeenschap van Mormonen. Ze zegt hierover: ‘Ik hecht veel waarde aan hoe ik ben opgegroeid, maar ben ook heel dankbaar dat ik de keuze heb kunnen maken de kerk te verlaten. De ideologie van de kerk controleerde de mensen van jongs af aan en zit diepgeworteld. Het was dan ook traumatiserend om de kerk te verlaten. Het heeft me zeker 10 jaar gekost om er zeker van te zijn dat ik er klaar mee was’.  Onwillekeurig vraagt ze zich af of ze terug zou vallen op de kerk wanneer ze het moeilijk zou krijgen in haar leven. ‘Ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik zou terugvallen op het vertrouwen in mensen die ik kan voelen, terugvallen op de sterren die ik kan zien’. ‘Niet op God’ beantwoordt ze overtuigend haar eigen vraag.

Jesca ziet het geloof als een mythe die als waarheid gebracht wordt. ‘We hebben het geloof nodig als structuur om samen te kunnen leven, dus creëren we een God. Als niet gelovigen is het veel moeilijker om je te organiseren’. ‘Het is in feite liegen, maar als je er echt in gelooft is het ook weer niet persé een leugen’ en lacht. ‘Het is nou eenmaal niet te bewijzen dat hij niet bestaat, maar ook niet dat hij wél bestaat’.  Ze vindt het vooral erg dat het geloof anders denkende mensen isoleert. ‘Ik zie liever dat we vertrouwen op elkaar en op Moeder Natuur’.

Intermenselijke relaties is ook een belangrijk thema voor Jesca. Zo schreef ze het nummer ‘The Lost Sky’ over een vriend die na een ongeluk twee weken in coma ligt. Wanneer hij ontwaakt blijkt dat zijn vrouw van hem gescheiden is. ‘Doordat hij geen kans heeft gekregen hierover met haar te communiceren blijven de vragen zich in zijn hoofd repeteren’. Iets dat tot uiting komt in de muzikale structuur van het nummer dat als een mantra in je hoofd blijft draaien.

In het indrukwekkende ‘Cut Connection’ komt ze terug bij de zichzelf isolerende mens. Jesca is er van overtuigd dat we hier niet zijn om een geïsoleerd leven te leiden, maar dat alles en iedereen met elkaar verbonden is. ‘Kom terug naar de bron en wees onderdeel van het grote geheel!’.

Je moet een sterke maag hebben

‘Binnen de gemeenschap van de Mormonen hebben mannen en vrouwen niet dezelfde rechten, maar je kunt het ook zien als dat ze verschillende rollen vervullen. Een kwestie van perceptie’. De ongelijke behandeling herkende Jesca ook weer toen ze de wereld van de muziekindustrie binnenstapte. Maar zegt ze: ‘Mannen kunnen niet doen wat jij doet. Het is belangrijk om je kracht als vrouw te herkennen en die kracht te trainen’. Zelf zegt ze altijd goed te zijn behandeld door de mannen om haar heen. Het zijn ook nooit vrouwen, maar altijd mannen geweest als Tom Waits, Guy Garvey (Elbow), Peter Gabriel en Sam Beam (Iron and Wine) die haar in haar muzikale loopbaan hebben begeleid. ‘Voor zowel mannen als vrouwen geldt dat je sterk moet zijn om het vol te houden in de muziekindustrie. Je moet een sterke maag hebben’.

 ‘Memories Are Now’ ligt vanaf vandaag in de winkels.

Op 13 mei is Jesca Hoop te zien in Bitterzoet, Amsterdam

 

Een reactie plaatsen