Albumrecensie: Siv Jakobsen – The Nordic Mellow

De Noorse singer-songwriter Siv Jakobsen bracht in 2015 haar EP ‘The Lingering’ uit. Ze tourde daarna met o.a. Damien Jurado en Bear’s Den en maakte begin dit jaar indruk op Eurosonic en in Paradiso Noord.
Anderhalf jaar later is daar dan haar debuutalbum ‘The Nordic Mellow’. Geschreven na haar terugkeer van New York naar Oslo en opgenomen in London met producer Matt Ingram (o.a. Laura Marling). En wat voor een album. In iets meer dan een half uur neemt Siv je mee in haar ongefilterde gedachtewereld en laat je verdwalen in intieme, sferische folkmuziek.

Hoofdthema, het achterlaten van mensen en plaatsen, zowel lichamelijk als geestelijk. In elk liedje zit wel iets van frustratie zegt ze hier zelf over. Ze heeft er moeite mee rechtstreeks tegen anderen te zeggen wat ze vindt, wat ze voelt. Iets dat mooi vertaald wordt in ‘Change’ waarin ze hoopt dat de ander uit zichzelf verandert, maar ze zichzelf verstikt door zich niet te uiten. Dat uiten en reflecteren kan ze wel door haar gedachten te verwerken in haar liedjes waardoor het allemaal heel persoonlijk voelt. Toch zijn niet alle teksten autobiografisch al voelen ze op een of andere manier wel zo voor haar en zijn de verhalen belangrijk genoeg om te vertellen.

De tien nummers die het album telt sluiten naadloos op elkaar aan. Dromerige luisterliedjes op gitaar, aangevuld met strijkers die nergens de overhand krijgen. Alleen ‘Shallow Digger’ is intenser en dreigender van toon. In het meer uptempo ‘Berry & Whythe’, dat associaties oproept met Joni Mitchell, blikt ze terug op haar tijd in New York en laat die periode achter zich. Begraven tussen Berry Street en Whythe Street. Siv profileert zich in haar teksten als iemand die veel warmte en liefde te geven heeft, als een deken die zich om anderen vouwt. Maar relaties houden geen stand of blijken onmogelijk te zijn. Het verlangen naar meer, maar uiteindelijk toch afscheid moeten nemen. Die kwetsbaarheid vertaalt zich onder andere in het prachtig opgebouwde ‘Like I Used To’. Om vervolgens als een krachtige op zichzelf staande vrouw terug te keren in het uiterst breekbaar klinkende ‘Not Alone’.

Met ‘The Nordic Mellow’ heeft Siv Jakobsen in al haar kwetsbaarheid een verpletterend mooi debuut afgeleverd en lijkt ze zich moeiteloos te scharen in het rijtje namen van Laura Marling, Joni Mitchell en Ane Brun.

Live:
28/9: Utrecht, Molen de Ster
29/9: Nijmegen, Stevenskerk