Albumrecensie: Wolf Alice – Visions Of A Life

Sinds het debuutalbum ‘My Love Is Cool’ uit 2015 is het hard gegaan met Wolf Alice. De band kreeg lovende kritieken, tourde zich een slag in de rondte en heeft een aantal ervaringen uit die periode verwerkt in het op 29 september te verschijnen album ‘Visions Of A Life’.

In de aanloop naar de releasedatum kregen we vanaf juni al enkele voorproefjes te horen, om meteen overrompelend te beginnen met ‘Yuk Foo’ waarop frontvrouw Ellie Rowsell al haar frustraties van dat eeuwige touren er uit gooit en furieus van leer trekt. ‘I wanna fuck all the people I meet. Fuck all my friends and all the people in the street. You bore me to death. No, I don’t give a shit’. Het nummer blijkt niet tekenend voor de totale sfeer van het album want de tweede single ‘Don’t Delete The Kisses’ is een stuk milder van toon. Om met de derde single vervolgens te verrassen met het poppy geluid van ‘Beautifully Unconventional’, zo’n nummer dat zich gemakkelijk in je hoofd nestelt. Die continue afwisseling in stijlen blijkt wél exemplarisch te zijn voor het album. De twaalf nummers springen alle kanten op, van shoegaze naar punk, van rock naar pop. Van het heftige ‘Formidable Cool’ naar het bijna folkachtige ‘After The Zero’, het rustmoment voor het afsluitende epische, acht minuten durende titelnummer ‘Visions Of A Life’. Het maakt dat er weinig eenheid in het album als geheel te ontdekken valt. ‘Visions Of A Life’ bevat een aantal zeer sterke songs die het live zeker goed gaan doen, maar daarnaast helaas ook weinig aansprekende mainstream rock waarmee ze wellicht een nieuw en breder publiek zullen aantrekken.

Live: 3 november, Melkweg, Amsterdam